Hvem blir sørlandets raskeste bedrift?
Det skal vi finne ut av gjennom 10 løp, der bedrifter fra alle bransjer kommer sammen for å sette hastighet, utholdenhet og konkurranseinstinkt på prøve. Hver bedrift kan registrere 3-8 deltakere per lag. Løpene gjennomføres som utholdenhetsløp eller det som er bedre kjent som Le Mans løp. Her er det om å legge bak seg flest runder i løpet av 2 timer, og plasseringen fra vært løp gir poeng til serien som går gjennom hele året. Vi tror 2026 blir en utrolig spennende sesong med både nye og gamle deltakere der hvert eneste løp blir en kilde til samtaler, nye bekjentskap og mange uforglemmelige minner.
Grunnpakke:
- 1 års deltakelse i bedriftsserien.
- 40% rabatt på kjøring for alle deltakere fra søndag til og med onsdag.
Partnerpakke:
- 1 års deltakelse i bedriftsserien.
- 40% rabatt på kjøring for alle deltakere fra søndag til og med onsdag.
- Foliert kart/karter.
- Gavekort til trenings heat.
- Et gratis kjørekurs med instruktør for alle deltakere.
Bedriftsserien 2026
-
14 deltakere pr lag
-
10 løp pr sesong
-
1 løp hver måned
-
2 timer pr løp
Har du spørsmål? Kontakt vår bedriftsansvarlig på isak@x3m.no
Praktisk Informasjon
Serieomfang
Serien består av inntil 40 team totalt, fordelt over 10 løp gjennom hele sesongen (i snitt 1 løp per måned). Serien starter i siste halvdel av februar og avsluttes i november. Tilpasninger gjøres i forbindelse med ferieavvikling.
Løpsformat
Hvert løp varer i 2 timer og kjøres primært tirsdager kl. 19:00-21:00 med oppmøte kl. 18:30. Maksimalt 8 team kjører samtidig, og hvert team får tildelt 2 karter: én på banen og én som lades eller vedlikeholdes. Målet er å kjøre så mange runder som mulig på 2 timer.
Lagsammensetning
Hver bedrift kan registrere inntil 14 deltakere per lag, men maksimalt 8 av disse kan stille til hvert enkelt løp. Minimum 3 sjåfører må stille ved hvert løp. Det er mulig å melde på opp til 5 lag per bedrift, og endringer i teamet kan gjøres underveis i serien.
Premier
Premier deles ut til de beste lagene, med en stor og eksklusiv premie til vinnerne inkludert vandrepokal. Premieutdeling og festligheter avholdes etter siste løp.
Trening
Det innrømmes 40 % rabatt på produktene «Trening Bedriftsserie» til personer som er påmeldt lag i bedriftsserien. Produktene kan bookes via online booking og er aktive søndag til onsdag. Rabatt gjelder også Speed 4 heat (RSX+) som kjøres på søndags kveld
Det er mulig for lag å melde seg for trening utenfor ordinære åpningstider. Dette kan være aktuelt f.eks ved trening til spesial løp (revers, speed 4, mørkekjøring etc).
Vilkår for trening utenfor åpningstid er at det må være minst 6 deltagere ved trening, og prisen er 700 kr per deltager. Hver deltager får kjøre tre heat i avtalt kategori.
Booking av trening utenfor åpningstid gjøres til arrangør og tidspunkt avtales med denne.
Reglement for bedriftsserien 2026
§1 SERIEFORMAT OG POENGBEREGNING
Det kjøres 10 løp á 2 timer, hvor 9 løp er tellende. Etter alle løpene strykes det dårligste resultatet automatisk.
Følgende løp strykes ikke:
- Løp med 10 eller flere runder i fratrekk (se §17)
- Løp med for få førere eller førerbytter
- Løp hvor teamet bortvises
§2 KRAV TIL FØRERE PER LØP
Hvert team må stille med minimum 3 førere på hvert løp. Overtredelse medfører tildeling av sisteplass i løpet, men løpet kan likevel kjøres og runder vil bli talt.
Uerfarne førere får ikke delta i løp på høyeste hastighet. Føreren må enten ha kjørt minst 2 ordinære heat, eller deltatt på ett løp i nest-høyeste hastighet tidligere.
§3 FØRERBYTTER
Teamets førere bytter på å kjøre, og det er obligatorisk med minimum 7 førerbytter per løp. Teamleder plikter å følge med på dette.
§4 KJØRETIDSBEGRENSNINGER
Ingen fører kan kjøre mer enn 20 minutter i ett strekk, og heller ikke mer enn 50 minutter totalt i ett løp.
Overtredelse av disse begrensningene gir 2 runder i fratrekk, pluss 1 ekstra runde for hvert påbegynte 10. sekund fører er ute for lenge.
Ved førerbytte er det den fører som setter seg inn i karten som får påført gjeldende runde.
§5 MANGLENDE OPPMØTE
Hvis ingen på teamet møter opp til et løp, vil teamet bli diskvalifisert med 0 poeng og 0 runder. Løpet teller som ett av de 9 tellende løpene.
§6 POENGFORDELING
Poengfordeling per løp:
- plass: 20 poeng
- plass: 18 poeng
- plass: 16 poeng
- plass: 14 poeng
- plass: 13 poeng
- plass: 12 poeng
- plass: 11 poeng
- plass: 10 poeng
Hvis det i samme serierunde kjøres flere løp med ulikt antall deltakere, vil sisteplassen i løpet med flest deltakere få samme poengsum som sisteplassen i løpet med færrest deltakere.
Eksempel: I serierunde 3 kjøres to løp – det ene med 8 lag og det andre med 7 lag. Laget som kommer sist i løpet med 8 deltakere får 11 poeng (samme som sisteplass i løpet med 7 deltakere), ikke 10 poeng.
Ved lik poengsum ved serieslutt går det teamet med flest runder totalt foran.
§7 REGISTRERING OG BYTTE AV FØRERE
Samtlige deltakere må registrere seg på registrerings-PC i gokartsenteret ved seriestart. Det er teamleders ansvar å informere nye sjåfører om gjeldende regler.
Ingen fører kan delta på flere team under samme løp. Ved bedrifter med flere lag kan én fører flyttes mellom lag maksimalt 1 gang per sesong. Dette må meldes til isak@x3m.no (se §25).
§8 FORSIKRING OG MEDLEMSKAP
Forsikring og medlemskap for samtlige deltakere er inkludert i startavgiften.
§9 OPPMØTE FØR LØP – TEAMLEDERE
Minimum 1 representant fra hvert team plikter å stille senest 45 minutter før løpet starter. Trekning av startspor og kart skjer 30 minutter før start. Team som ikke har representanter til stede når trekningen foregår, vil bli henvist til dårligste startspor.
§10 OPPMØTE FØR LØP – ØVRIGE TEAMMEDLEMMER
Resten av teamet må stille senest 30 minutter før løpsstart.
§11 LØPSSTART
Hvis et team tjuvstarter, stoppes løpet og teamet tildeles siste startspor. Starten er ikke godkjent før alle team har fullført én runde uten førerbytte, uhell etc.
§12 KJØREUTSTYR
Samtlige deltakere disponerer gratis kjøreutstyr fra X3M. Det er tillatt å bruke eget utstyr dersom dette er ønskelig.
§13 DOMMERNES AVGJØRELSER OG PROTESTER
X3M-ansattes avgjørelser gjelder i alle situasjoner. Det er alltid en dommer tilstede ved hvert løp.
Under løp skal spørsmål og protester tas opp med dommeren. Diskusjoner med løpsleder eller banemannskap som forstyrrer gjennomføringen av løpet er forbudt, og brudd kan medføre bortvisning av enkelte førere eller diskvalifikasjon for teamet.
Etter løp tas spørsmål og protester opp med dommeren, og eventuelle skriftlige klager sendes til isak@x3m.no (se §14). Dommerens avgjørelser er endelige, men kan påklages skriftlig til bedriftsseriens leder.
§14 UHELL, HAVARI OG KREDITERING
Man må kalkulere med at det kan skje uhell, havari, variasjon i banefeste etc. Dette er en del av motorsporten.
Som hovedregel krediteres teamene ikke for tap av tid. Unntak gjelder kun ved tidstap som direkte skyldes grove feil fra X3M’s side, hvor kreditering av tid vil bli vurdert.
Ved klage må løpsleder underrettes om den eventuelle feilen umiddelbart etter løpet, og skriftlig klage må leveres til løpsleder innen 48 timer etter løpet.
§15 ERSTATNING AV KART
Hvis en kart stopper på banen og ikke kan kjøres videre, skal X3M’s banepersonell snarest mulig sørge for at karten blir erstattet med en ny.
§16 KJØREREGLER OG STRAFFESYSTEM
Alle sjåfører plikter å sette seg godt inn i flagg- og kjørereglene.
Det vil i hovedsak bli gitt advarsel før eventuell straff, bortsett fra ved grove brudd som går på sikkerheten. Ved grove sikkerhetsbrudd kan lagene iføres straff direkte. Advarsler gjelder for teamet, ikke for individuelle førere.
Straffer for regelbrudd:
Regelbrudd | Straff |
Kjøre for fort inn i pit | -2 runder |
Ikke etterfølge blått flagg | Advarsel, så +15 sekunder ved neste pit-stop |
Farlig kjøring | -2 runder |
Ikke etterfølge satte tider for pitstop eller førers min/maks kjøretid | -3 runder |
Forbikjøring ved gult flagg | -3 runder |
Ikke ha minimum en kart på lading | Advarsel, så -1 runde |
Usportslig kjøring | -1 runde |
Oppholde seg ved inn- eller utkjøringsområde i pit | Advarsel, så -2 runder |
Kjøre for fort inn i pit | -2 runder |
Overtredelse av vikeplikt ved utkjøring fra depot | -2 runder |
Ved særdeles grove regelbrudd kan lag bli tildelt høyere straff eller bli direkte diskvalifisert. Dette er opp til løpets dommer å avgjøre, men beslutningen kan påklages til bedriftsseriens leder.
X3M Gokart forbeholder seg retten til å bortvise team eller personer fra banen.
§17 AKKUMULERTE STRAFFER
X3M vil holde oversikt over alle straffer delt ut i løpet av sesongen.
Akkumulerte straffer gir følgende poengtrekk:
- 10 runder i fratrekk: -3 poeng
- 20 runder i fratrekk: -7 poeng (totalt)
- 30 runder i fratrekk: -12 poeng (totalt)
- Over 30 runder: -12 poeng + ytterligere 8 poeng for hver påbegynte 10 runder over 30
§18 SIKKERHET I PITOMRÅDET
Deltakere kan oppholde seg i pitområdet ved lagets tildelte plass, men må holde seg unna inn- og utkjøringssoner. Det er forbudt å blokkere kjøreveien for kart som er på vei ut eller inn av pit.
Hold deg ved lagets pit-plass. Når en kart er i bevegelse til eller fra pit, skal området være fritt.
Brudd på dette gir fratrekk av 2 runder. Ved gjentakelse kan personen bli bortvist fra pitområdet.
§19 PITSTOP-PROSEDYRE
Ved innkjøring til depot er det påbudt med gangfart. Brudd på dette gir 2 runder i fratrekk.
Førerbytte har en minimumstid på 50 sekunder, regnet fra fører 1 krysser linjen for pit-in til fører 2 krysser linjen for pit-ut. Det er derfor ingen hensikt å kjøre fort i pit.
Utkjøring fra depot kan gjøres i normal hastighet, men kart ut fra depot har vikeplikt. Overtredelse av vikeplikt kan straffes med 2 runder i fratrekk.
§20 LADERBYTTER
Ved førerbytte parkerer sjåføren på lagets plass, og laderen overføres fra ny til brukt kart. Laderen skal ikke fjernes før neste førerbytte.
§21 KØ I DEPOT
Førerbytte skal kun skje under oppsikt av en ansatt fra X3M.
Hvis mange team gjennomfører bytte samtidig, kan dette føre til kø i depot. Dette vil ikke bli kreditert tid for, da det kan unngås ved at teamene følger med og fordeler byttene på best mulig måte.
§22 LADNING AV KART
Teamene er ansvarlig for å koble til lader på karten de har kjørt, slik at denne er ladet for neste fører.
Det er påbudt å ha minst én kart på ladning av gangen. Dette betyr at neste sjåfør ikke kan kjøre fra pit-plass før karten som er på vei inn er på plass og klar til å lade.
§23 MODIFIKASJON AV UTSTYR
Det er ikke tillatt å gjøre endringer eller modifikasjoner på utstyret.
§24 LAGSAMMENSETNING OG DELTAKERE
Det er maksimalt 8 førere som kan stille til hvert enkelt løp, men det kan være inntil 14 førere tilknyttet laget totalt. Alle førere tilknyttet laget får tilgang på rabatert kjøring.
Førere kan være ansatte i bedriften, leverandører, eller kunder i bedriften (større kunder med regelmessig handel).
§25 BYTTE AV FØRERE UNDERVEIS I SERIEN
Man kan bytte ut førere underveis i sesongen, men dette skal avklares med seriens arrangør.
Dersom det er nye førere som skal inn på laget, skal dette meldes skriftlig til isak@x3m.no senest 1 time før deltagelse i løp.
Flagg/Lys regler:

Løpet er avsluttet

Løpet er stoppet

Slipp forbi raskere kart som ligger bak

Farlig situasjon på banen – senk farten, forbikjøring forbudt

Banen er klar igjen – faresituasjon over og løpet kjøres som normalt igjen

Diskvalifisering / advarsel – kjør i pit for info (førerbytte ikke tillatt)